Digital Pharma ook voor ziekenhuisapotheken
Efficiënte geneesmiddelenreservatie voor ambulante patiënten
Merken jullie in de ziekenhuisapotheek soms een gebrek aan duidelijke communicatie over de status van medicatiebestellingen? Worden aanpassingen of annuleringen niet altijd tijdig opgemerkt? Krijg je daarnaast geen helder overzicht van waar welke medicatie zich bevindt? En gebeurt het wel eens dat medicatie niet op tijd geleverd wordt?
Wij begrijpen deze uitdagingen. Het logistieke proces, van het bestellen van medicatie tot aan de ophaling ervan door het secretariaat, de arts of de patiënt zelf, kan behoorlijk complex zijn, met verschillende valkuilen op het gebied van communicatie en logistiek. Door een gebrek aan een duidelijk overzicht van de status van medicatiebestellingen, gebeuren er onnodige telefoontjes of verplaatsingen voor medicatie die er niet (tijdig) is. Bovendien bestaat het risico dat dure medicatie, zoals orale chemotherapie, verloren gaat of over datum geraakt, waardoor de patiënt zijn behandeling niet op het juiste moment kan krijgen.
Ontdek onze handige reservatietool
Net op dat vlak kunnen wij een oplossing bieden. Met onze digitale reservatietool kunnen jullie het beheer van medicatiebestellingen optimaliseren. Onze tool biedt een duidelijk overzicht van de lopende bestellingen en zorgt voor eenvoudige en efficiënte communicatie gedurende het gehele logistieke proces. Hierdoor kan er ook snel ingespeeld worden op veranderende situaties.
Mogelijke valkuilen:
- onduidelijke communicatie over de status van een bestelling;
- een aanpassing of annulatie wordt niet tijdig gezien;
- medicatie wordt te laat of te vroeg besteld;
- er is geen duidelijk overzicht van waar welke medicatie zich bevindt;
- patiënten komen nodeloos medicatie afhalen die nog niet beschikbaar is.
Met de reservatietool van Digital Pharma:
- is er efficiënte communicatie over de status van de bestelling met standaardberichten naar alle betrokken partijen (patiënt, arts, apotheker, ...) toe;
- heb je steeds een duidelijk overzicht over de lopende bestellingen;
- kan je snel inspelen op veranderende situaties
Situatieschets:
Rik moet binnen 2 weken naar het ziekenhuis komen voor zijn behandeling. De arts schrijft Riks medicatie voor en vraagt de ziekenhuisapotheek om deze op de dag van de behandeling klaar te leggen bij het onthaal (of in de apotheek).
Door onvoorziene omstandigheden wordt de medicatie niet tijdig geleverd in de apotheek. Op de dag van behandeling gaat de onthaalmedewerker naar de apotheek om de medicatie op te halen, maar krijgt daar te horen dat er een probleem is met de levering. Hoewel de apotheek een e-mail had opgesteld om naar het onthaal te sturen, werd deze per vergissing niet verzonden.
De onthaalmedewerker keert terug naar het onthaal en probeert de patiënt te bereiken, maar dat lukt niet onmiddellijk. Door de drukte raakt de onthaalmedewerker een het overzicht kwijt en slaagt hij er niet in de patiënt tijdig te waarschuwen. Hierdoor komt de patiënt onnodig naar het ziekenhuis om zijn medicatie op te halen.
Dat is een situatie die je als ziekenhuisapotheek liever wilt vermijden, toch? Wil je patiënten op een vlotte manier verhelpen onder onnodig tijdverlies? Met ons reservatiesysteem volg je zonder problemen je bestelling op en kan je op een efficiënte manier communiceren naar alle betrokken partijen.